Friday, December 14, 2007

Fasa Dalam Hobi Orkid



Orkid memang mengasyikkan, lebih-lebih lagi apabila bunganya kembang mekar indah berwarna-warni.

Memang apabila dalam fasa "beli, beli dan beli lagi" tentu sahaja bunga-bunga orkid memenuhi kawasan taman orkid di depan rumah. Namun apabila masa berlalu beberapa bulan bunga orkid sudah gugur semuanya, ketika itu taman orkid itu 'sunyi sepi' dan tidak meriah.

Bebagailah cara yang digunakan bagi membungakan orkid, tetapi hampa belaka, malah ada juga orkid yang mati. Ada juga ketika itu yang mengeluarkan tunas baru.

Tunas baru di semai dalam pasu juga, tetapi mati akhirnya. Pasu-pasu kosong bertambah kerana dikosongkan oleh orkid yang mati.

Ketika itulah penggemar orkid akan mencari maklumat di mana-mana sahaja yang difikirkan dapat membantu. Kalau pergi ke nurseri orkid lagi, tidak mustahil akan membeli orkid yang baru.

Tetapi apabila tiba fasa poket 'bocor' akibat beberapa keperluan kewangan yang lebih mendesak maka niat berkunjung ke kedai orkid terpaksalah ditangguh.

Buku-buku dan majalah yang ada maklumat orkid akan dikumpulkan. Untung juga di zaman siber ini, internet menjanjikan dunia tanpa sempadan, malah maklumat yang bertalu-talu malah sampai berlebihan.

Mulalah juga saya membina blog orkid ini.

Fasa 'beli, beli dan beli' berlalu diikuti dengan fasa 'cari, baca dan rawat' menyusul selepas itu.

Saya percaya sekiranya penjual orkid yang membekalkan ordid kepada para penggemar mengetahui fasa-fasa ini tentulah hanya dari kalangan mereka yang dulunya penggemar juga.

Keseronokan menikmati bau orkid cattleya yang berpuluh-puluh pasu, kembang serentak merupakan suatu pengalaman yang memang tidak mungkin dilupakan.

(bersambung)

0 comments: