Monday, December 24, 2007

Cattleya hijau yang menawan hati




Ketika kami mula bergiat dengan 'hobi menggemar orkid' saya dan isteri saya mengunjungi salah sebuah nurseri orkid yang terletak berhampiran lapangan terbang Subang.

Lapangan terbang yang sibuk dahulu sudah menjadi lengang dan sunyi kecuali beberapa kapal terbang mendarat dan berlepas, itu pun pada waktu tertentu jarang dapat dilihat.

Namun dari segi hobi orkid jalan antara Subang Airport dan Sungai Buloh menjanjikan pemandangan orkid yang begitu banyak kerana wujud berbelas-belas nurseri orkid di sepanjang jalan tersebut.

Kami tertarik dengan dua pasu orkid jenis cattleya yang bunganya berwarna hijau. Kami membelinya dan membawanya pulang dengan hati yang gembira. Ketika itu musim hujan melanda dan orkid itu terdedah kepada air hujan tanpa apa-apa penjagaan. Itu ialah kerana kami belum tahu akan mudarat air hujan kepada orkid.

Bunga yang hijau dan cantik itu menjadi layu selepas dihinggapi bintik-bintik hitam. Banyak daun yang menjadi hitam dan busuk.

Saya segera memindahkan pokok orkid itu ke pasu plastik yang isteri saya buat lubang dengan menggunakan besi panas yang digunakan untuk menghiris pasu plastik itu untuk ditebuk lubang.

Nasib baiklah pokok orkid itu berjaya diselamatkan. Beberapa daun baru tumbuh. Proses itu memakan masa berbulan-bulan.

Alhamdulillah, minggu lepas bunga orkid hijau itu kembang setelah kami menunggu lebih setahun.

4 comments:

~~@lyci@~~ said...

cantiknya alang catleya hijau nie..

alang bidara said...

Alycia,

Baunya pun harum semerbak...

faezah said...

cantiknyer catleya ni ,dalam koleksi orkid saya tk der lg jenis ni...

alang bidara said...

Faezah,

Jenis agak lambat nak berbunga..tapi mungkin alang guna baja yang kurang sesuai.. :)