Sunday, November 25, 2007

Orkid Amerika Selatan Yang Kontroversial





(Source: http://electricorchid.blogspot.com): Pada tahun 2002, seorang warga Amerika yang bernama Michael Kovach yang berkunjung ke Peru telah membeli tiga pasu orkid liar dari penjual tempatan yang menjual tumbuh-tumbuhan hutan.

Oleh kerana dia belum pernah melihat orkid itu, dia menyangka orkid itu dari jenis yang belum diberi nama dalam mana-mana katalog orkid dunia.

Mungkin kerana ingin mengabadikan namanya dalam katalog orkid dan menjadi terkenal seluruh dunia -- nama penemu orkid akan diabadikan dalam nama orkid itu ke dalam katalog -- dia berusaha menghubungi pihak yang bertanggung jawab dalam proses penamaan orkid.

Walau bagaimana pun, setelah berbagai usaha dijalankan, barulah disedari bahawa suatu peraturan konvension yang dipanggil CITES, melarang pemindahan spesis tumbuhan atau binatang melintasi sempadan negara asal spesis tersebut.

Maka nama orkid itu, Phragmipedium kovachii, mengambil sempena nama penemunya, akhirnya memberi nama yang tidak berapa baik kesannya akibat peraturan CITES yang dilanggari oleh penemunya.

Cerita lanjut mengenai kisah menarik ini boleh dibaca di SINI.

0 comments: