Monday, June 08, 2009

Langsuyar, kucing dan orkid


Anak langsuyar ini tumbuh dari benih spora yang berasal dari bahagian bawah daun langsuyar. Ditanam semula dalam pasu kecil yang berisi moss yang lembab.



Ini kucing saya yang bernama Mocha (Moka). Ia sering 'mengacau' serta 'menyibuk' apabila saya membelek atau menyusun pasu orkid atau pun mengemas kawasan 'taman orkid' saya.










Ini gambar bunga orkid yang tidak berapa jelas focus, maklumlah saya tidak guna digital SLR untuk merakamkan gambar ini.

2 comments:

Anonymous said...

Di rumah juga banyak anak langsuyar tumbuh di tepi2 pasu. Saya tak tahu apa nak buat dengan anak2 pokok tu. Selalunya saya buangkan saja.

Imran Yusuf said...

Saya pun mendapati banyak anak langsuyar di tepi pasu.

Saya cadangkan Sdr Kuang-Kunang apabila anak langsuyar yang tumbuh di tepi pasu itu bersaiz tapak tangan, pindahkan ke pasu kecil. Setelah membesar lagi pindahkan pe pasu besar.

Insya Allah anak lansuyar itu akan membesar dengan daun yang menghijau dan indah...