Monday, July 13, 2009

Baja yang saya guna



Ada pelbagai jenis baja untuk pelbagai jenis tumbuhan. Baja untuk orkid juga ada berbagai-bagi jenis.

Secara umumnya saya ingin mengkelaskan baja kepada dua kategori, iaitu baja kimia dan baja organik.

Baja kimia atau baja urea adalah produk sampingan dari industri minyak petroleum. Apabila minyak mentah melalui proses yang dipanggil penapisan (refining) pelbagai bahan api yang diperolehi, dari bahapi yang dipanggil Jet-A1, petrol untuk kereta dan disel untuk kenderaan berat hingga minyak tar dan pelbagai bahan kimia termasuk urea. Tanyalah rakan atau saudara mara kita yang bekerja dalam industri minyak, tentu mereka dapat memberi butiran yang lebih terperinci.

Sebaliknya, baja organik pula didapati dengan memproses bahan organik seperti tahi lembu, tahi ayam dan tahi kambing, tahi cacing, mikrob, kompos dan lain-lain lagi.

Tanyalah para saintis yang tidak berkepentingan, maka mereka akan mengakui bahawa baja organik lebih selamat digunakan dan lebih memberikan hasil yang lebih lumayan.

Malah kebanyakan negara di dunia pun sudah mengiktiraf Perjanjian Kyoto Protocol, yang mensasarkan produk yang lebih mesra alam digunakan oleh semua pihak di dunia.

Kita akan berbincang dengan lebih mendalam lagi mengenai baja pertanian tidak lama lagi.

Gambar di atas menunjukkan baja yang saya gunakan menyiram tumbuhan orkid. Baja yang berwarna biru/hijau itu ialah baja bunga, manakala yang berwarna kelabu/pink ialah baja daun.

Selepas ini saya berhasrat menggunakan baja organik mikrob pula. Itu pun kalau saya dapat menghubungi seorang kawan yang menjadi pengedar baja itu.

0 comments: